close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

5 דברים שלא ידעתם על לימודי חינוך לגיל הרך

מערכת שורשכג אייר, תשעז19/05/2017

חינוך לגיל הרך מציב אתגר משמעותי בפני מי שרוצה לעסוק בהוראה ומחייב הכשרה מקיפה. במאמר הבא נסביר את ההבדלים בין מבנה תכניות הלימודים, נבין איפה אפשר לקבל כלים ללימודי חינוך במסגרות שונות ונציג מסלולים קיימים

תגיות:
בשנת 2013 היו בישראל 135,277 מורים, כאשר מתוכם כ-54 אלף בחינוך היסודי, כ-23 אלף בחטיבת הביניים ועוד כ-36 אלף בחטיבה העליונה. לזה יש להוסיף את אנשי החינוך שמועסקים בגנים פרטיים ואת הגננות שעובדות במשרה חלקית. המסקנה היא שהמון אנשים רואים בחינוך שליחות והופכים אותו לקריירה.

עם זאת, מי שרוצה לחנך את הגיל הרך מחויב בהכשרה מתאימה ויש לפחות 5 דברים שהוא צריך לדעת:

1. אפשר לקבל הכשרה לפי המסגרת בה רוצים לעבוד
מבנה תכנית הלימודים נקבע לפי המוסד שבו רוצים לאחר מכן ללמד: מעונות, גנים לגילאי טרום-חובה, גנים לגילאי חובה או חטיבה צעירה בבתי ספר. תכניות הלימוד לחינוך לגיל הרך מיועדות להכשרת גננות ומחנכים למסגרות שונות וההבדלים באים לידי ביטוי בעיקר בנושאי הלימוד. בתכניות נלמדים תחומי דעת מגוונים כגון פסיכולוגיה של החינוך, תנועה ותחושה ופיזיולוגיה.

2. ניתן להתקבל ללימודים ללא פסיכומטרי
במוסדות לימוד מסוימים מציעים מסלולי קבלה ללא פסיכומטרי. מסלולים אלו מיועדים למי שמחזיקים בתעודת בגרות איכותית ותנאי הקבלה משתנים בין המוסדות. לרוב מדובר על דרישה לממוצע בגרות של 95 לפחות, בגרות באנגלית ומתמטיקה ברמת 4 יחידות לימוד לפחות, מכינה ייעודית וציון בבחינת אמי"ר. את תנאי הקבלה הספציפיים בכל מוסד אפשר לבדוק מול יועצי הלימודים.

3. לא חייבים לעשות תואר ראשון
לימודי תעודה מתאימים למי שרוצה לעסוק בחינוך באופן פרטי או במסגרת שחיצונית למשרד החינוך. לימודי תעודה בחינוך לגיל הרך למשל כוללים קורסי מטפלות, קורסי גננות וקורסים להדרכת פעילויות. מטרת לימודי התעודה היא להכין את הסטודנט למעבר של בחינות הסמכה רשמיות.

4. הלימודים בתחום נחלקים למסלולים שונים
הוראה במסלול חינוך לגיל הרך מתייחסת לטווח של גיל לידה עד גיל 8 ולכן היא נחלקת למסלולים שונים. ההבדלים העיקריים הם בין מסלול גננות, שמיועד למי שרוצה לעסוק בהוראה של ילדים מגיל לידה עד גיל 6, ומסלול של מורות-גננות למי שרוצה לעסוק בהוראה של ילדים בגילאי 4-8 (כיתות א'-ב').

5. יש הבדלים בין לימודים באוניברסיטה ובמכללה
החלק העיוני של לימודי חינוך לגיל הרך באוניברסיטה לקבלת תואר ראשון נמשך 3 שנים ולאחר מכן מוקדשת השנה הרביעית לקבלת תעודת הוראה יחד עם התנסות מעשית. לעומת זאת, הלימודים במכללה כוללים שילוב בין תכנים עיוניים ופדגוגיים לכל אורך 3 השנים הראשונות לשם קבלת תעודת מורה בכיר, ולאחר מכן עוד שנה שמוקדשת ללימודים עיוניים כהשלמה לתואר בוגר בהוראה B.Ed.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה